سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه چیز با انفاق کاستی گیرد، جز دانش . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 89 اسفند 9 , ساعت 8:38 صبح

چگونه باهوش ترشویم

 

هر روز مطالعه کنیم

مطالعه منظم تاثیر فوق العاده ای در جهت بالا بردن هوش انسان دارد. می پرسید چرا ؟ اریک پیگانی ، روان درمانگر ، در پاسخ این سوال می گوید : « هر چه بیشتر بخوانید نورون ها بیشتر تحریک می شوند و ارتباطات جدیدتری بین سلول های عصبی بر قرار می شود » از این گذشته خواندن باعث غنی شدن دایره لغات و افزایش بیان افراد می شود که به آن هوش کلامی - بیانی یعنی این که بتوانید دانشته های خود را استادانه بیان کنید .  برای تحریک هوش کلامی خود هر روز مطالعه کنید به ویژه در خصوص موضوعات مورد علاقتان مانند نقاشی ، محیط زیست ، تاریخ و ... در گام بعدی برای گرد آوری و انسجام اطلاعات کسب شده ، با واژه ها بازی کنید ؛ به اواین واژه ای که به ذهنتان می رسد بسنده نکنید و به دنبال واژه دیگری باشید .

چی پی اس GPS را فراموش کنید

آیا چیزی در خصوص هوش مکانی شنیده اید ؟ هوش مکانی یعنی این که حس جهت یابی داشته باشید و بدون رجوع به نقشه بتوانید نقطه شروع عزیمت خود را پیدا کنید . برای تحریک هوش مکانی خود GPSها را فراموش کنید . این وسیله کار را راحت می کند و سلول های عصبی را از تحریک شدن محروم می سازد . دکتر بئاتریس میلتر ، روانشناس می گوید : « قبل از این که راهی جایی شوید به نقشه نگاه کنید و مسیر را به خاطر بسپارید سپس نقشه را ببندید و بروید . در طول مسیر نشانه هایی برای خود تعیین کنید مثل مجسمه ها این نشانه گذاری ها باعث می شود بقیه مسیر را به راحتی پیدا کنید »

روی حافظه خود کار کنید

هر چه بیشتر حافظه را تقویت کنید توانایی ذهنیتان بالاتر می رود . می پرسید چرا ؟ اریک پیگانی ، روان درمانگر ، می گوید : « به خاطر اینکه حافظه در تمام عملکرد های اصلی ذهن دخیل است و از عملکرد خوب مغز محافظت میکند » برا ی تحریک و تقویت حافظه ، روی حافظه خود کار کنید . سعی کنید یک ربع به یک ربع جزییات تمام کارهایی را که در طول روز انجام داده اید ، به خاطر بیاورید . به دنیای پیرامون خود با دقت نگاه کنید . دقت بینایی و شنوایی از نخستین مراحل به یادسپاری محسوب می شود . همچنین می توانید لیست خرید های روزانه را جای یادداشت کردن به خاطر بسپارید . نام و نام خانوادگی افرادی که در طول روز با آنها سر و کار دارید و همچنین شماره تلفن ها را حفظ کنید و ...

جدول و سودوکو حل کنید

آیا در حساب و کتاب یا حل مسایل  ریاضی چندان قوی نیستید ؟ نگران نباشید! تصور نکنید مغز شما در زمینه ریاضیات کارآیی بالایی ندارد . دکتر میلتر در این باره می گوید : « هوش منطقی- ریاضی ( یا هوش محاسباتی) به تمرین و ممارست نیاز دارد . اگر هوش محاسباتی بالایی ندارید به خاطر این است که به اندازه کافی تمرین نکرده اید نه این که از هوش بی بهره اید! وی برای تحریک هوش محاسباتی توصیه می کند که جدول و سودوکو حل کنید . در واقع فقط به مدد تمرین و تکرار است که می توان هوش منطقی - ریاضی را بالا برد . پازل ها و بازی های استراتژیک نیز تکنیک های موثری برای افزایش هوش منطقی محسوب می شوند.

کنجکاو باشید

کنجکاو بودن یکی از موتورهای محرک هوش انسان است ! دقت ، مشاهده ، مطالعه و طرح سوال مغز را تحریک می کند و قدرت حل مشکلات ، اندیشیدن تدبیر ، یافتن راه حل و سبک سنگین کردن آنها را بالا می برد. دکتر بئاتریس میلتر می گوید : « وقتی به مسایل گوناگون علاقه نشان بدهید و ذهن بازی برای پذیرش افکار متفاوت داشته باشید ، توانمندی ذهنیتان بیشتر تحریک می شود تا این که بخواهید با از بر کردن مطالب در یک حوزه واحد به حد کمال برسید » اگر به عنوان مثال به تاریخ علاقه دارید کتاب های تاریخی بخوانید، از کاخ دیدن کنید ، به برنامه فرهنگی مرتبط گوش دهید و ...

روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید

پیگانی ، بر این عقیده است که حفظ و تقویت روابط اجتماعی با خانواده و دوستان باعث افزایش هوش می شود و برای عملکرد خوب وغز و رشد هوش اجتماعی لازم است . با افزایش روابط اجتماعی ظرفیت سازگاری با افراد بالا می رود و همچنین کانال مطمئنی برای افزایش هوش فراهم می آید . فقدان اعتماد در زندگی برای فعالیت سلول های عصبی زیان بار است . دکتر بئاتریس میلتر توصیه می کند برای تحریک هوش اجتماعی خود باید با بینش درست رفتار کنید نه از روی خود خواهی. نسبت به دیگران بی تفاوت نباشید ، پیش از آن که نظری بدهید یا داوری کنید به دنبال فهم دلیل رفتار آنها باشید . 

به ندای درون خود گوش دهید

اعتماد به نفس یکی از رها های اصلی بالا بردن هوش است . می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه اعتماد به نفس توانایی گوش دادن به حس ها ، غریزه و شم خود را بالا می برد . این توانایی ( که به دلیل عدم تمرین هر کسی از آن بهره مند نیست ) به  هوش موسوم ، هوش شهودی ، درون فردی یا هوش احساسی مربوط می شود . شخصی که دارای هوش شهودی است سریع انتخاب می کند و در تصمیم گیری های خود مجبور به تفکرهای طولانی مدت نیست. مسابقات تلویزیونی که نیاز به پاسخ سریع دارد تمرین مناسبی است تا به توانمندی های ذهنی خود بیشتر اعتماد کنید .

روحیه نقادی خود را پرورش دهید

دکتر بئاتریس میلتر ، روانشناس می گوید : « حفظ یا تقویت روحیه انتقادی ، بالا بردن قدرت تفکر، فاصله گرفتن از مسایل و اندیشیدن در خصوص آنها هوش را بالا می برد . زیرا در این صورت شما استدلال می کنید و از سلول های خاکستری خود کمک می گیرید . » برای تحریک روحیه انتقادی و توانایی تعقل کافی است به شنیده ها بسنده نکنید ؛ یعنی نگویید چون فلان مطلب یا فلان خبر در تلویزیون گفته شده است پس حقیقت دارد! بهتر است از خود بپرسید منبع این خبر کجاست؟ آیا اساس آن قابل قبول است ؟ به بیان روشن هر چیزی که می شنویم به سادگی نپذیریم و به دنبال چرایی و چگونگی وقایع باشیم !

آیا IQ بالا نشانه باهوشی است ؟

اریک پیگانی می گوید که IQ مقیاسی برای سنجش هوش نبوده و ارتباطی با کارآیی بالای مغز ندارد ! و دکتر میلتر نیز اطمینان خاطر می دهد هوش بالا حاصل تمرین است یعنی اگر به طور متوالی آزمون های IQ را انجام دهید خیلی زود تیز هوش می شوید .

به مغز خود استراحت دهید

برای بالا بردن توانایی ذهنی خود بهتر است مغزتان را با اطلاعات بیهوده انباشته نکنید. به بیان روشن باید لحظاتی را برای کاهش بار اضافی مغز اختصاص دهیم . اریک پیگانی ، می گوید : « خیلی از ما به این نکته که مغز ما نیاز به زنگ تفریح دارد توجهی نمی کنیم . چند دقیقه استراحت باعث می شود مغز تنفسی بکشد ، اطلاعات را مرتب کند و آزادانه بیندیشد. چندید راهکارخوب برای استراحت دادن به مغز وجود دارد : 20 دقیقه پیاده روی کنید ، فکرتان را کاملا روی تنفستان متمرکز کنید . آهسته راه بروید و روی استیل و حرکات بدنتان تمرکز داشته باشید . هر چیزی که در سر دارید روی کاغذ بیاورید یا مدیتیشن انجام دهید. 

مواد غذایی که هوش را زیاد می کنند میل کنید

برای این که باهوش تر شوید به فکر تغذیه خود باشید ، به عنوان مثال : ماهی بخورید ! ماهی آزاد ، تن و ماهی ساردین سر شار از امگا 3 هستند که از سلول های مغزی محافظت کرده و انتقال اطلاعات را در بین سلول های عصبی تسهیل می بخشند . میوه های خشک از قبیل گردو ، فندق و پسته سر شار از پروتئین و ویتامین E هستند که برای عملکرد مغز مفیدند . میوه و سبزیجات خام ، تخم مرغ و جگر سر شار از ویتامین E هستند . این مواد غذایی در انتقال تکانه های عصبی نقش مهمی ایفا می کنند . 




لیست کل یادداشت های این وبلاگ