سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز عامل دوستی است : خوش خویی، ملایمت نیکو و فروتنی . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 87 آذر 3 , ساعت 3:35 عصر

تاریخچه پوشش و حجاب  

در قرآن می خوانیم که خداوند می فرماید:« ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو ، پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند .این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و خدا آمرزنده و مهربان است .» 

 بنابر گواهی متون تاریخی در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان ، حجاب میان زنان معمول بوده است هر چند در طول تاریخ ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان تشدید یا تخفیف یافته است ، ولی هیچ گاه به طور کامل از میا نرفته است . مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند یاد می کنند.

دانشمندان ، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل و عصر حجر نسبت می دهند . کتاب « زن در آیینه تاریخ » پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب می نویسد : با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده ، پیدایی حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می شود. فرهنگ حجاب و پوشاندن بدن برهنه فرهنگی است که از زمان های باستان تا کنون پاییده است . « استرابون » می نویسد : ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی می دانند و همیشه لباس بلند می پوشند که تا ساق پا را می پوشاند.تجلیات پوشش در میان زنان ایران چنان نظیر گیر است که برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران ، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب معرفی کرده اند . « ویل دورانت تاریخ تمدن »

حتی در همه ادیان ا لهی بشر را به عفاف و پوشش نه تنها دعوت که امر کرده اند گرچه برخی عوامل باعث شده است تا جوانبی از این امر مورد افراط و تفریط قرار گیرد .

حتی دیده شده ضرورت حجاب و پوشیدگی از دیدگاه روان شناسان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . تحقیقات روانشناسی نشان داده است که پوشیدگی زنان ریشه در بلوغ روانی آنان ضروری است . کسانی به علت تفاوت در پوشش مردان و زنان را نشانی از برتری جویی یا نا برابری حقوق زن و مرد و یا نشانه ای از اسارت زنان می دانند ، از این حقیقت غفلت کرده اند که ضروریات بلوغ روانی مردان و زنان در مرحله ای از یکدیگر جدا شده و بر خلاف تبلیغات عوامانه « پوشش » مناسب برای زنان به تفاوت مراحل رشد روانی آنان باز می گردد و ریشه در فطرت انسانی دارد .   



لیست کل یادداشت های این وبلاگ