سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 فروردین 15 , ساعت 12:58 صبح

نگاهی گذرا به نام گذاری سال های 69 تا 89

توسط مقام معظم رهبری

سال همت مضاعف و کار مضاعف/طرح:سید حسن موسوی

نگاهی گذرا از سال 1369که رهبر معظم انقلاب آن را سال «تحول درونی و اصلاح امور» نام نهادند تا سال 1389که سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نام گرفت؛ نشان می دهد که ناخدای خبیر و جهت شناس انقلاب به شایستگی و به هنگام با تشخیص موانع و سدهای پیش رو نقشه راهی راهگشا برای هر سال تعیین نموده اند و کشتی انقلاب امروز پس از گذشت از امواج پرتلاطم و عبور از گرداب های فتنه و نفاق مسیر پیشرفت و تعالی مضاعف را- که درگرو کار و همت مضاعف است- سوگیری کرده است.
رهبر انقلاب با بیاناتی حکیمانه در حرم رضوی در تشریح ابعاد شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» به دو مقوله مهم «زمینه ها» و «عرصه ها»ی مختلف در این باره پرداختند.
ایشان در تبیین «زمینه ها»ی کار مضاعف و همت مضاعف به شاخص های مهمی چون «اصلاح الگوی مصرف»، «سلامت عمومی» و «کیفیت بخشیدن به تولیدات داخلی» اشاره کردند و از سوی دیگر «عرصه ها»ی «علم و تحقیق»، «سرمایه گذاری و کارآفرینی»، «تولید فکر،کتابخوانی و افزایش معلومات عمومی» و «مبارزه با فقر و فساد و بی عدالتی» را مهم ترین عرصه های همت مضاعف و کار مضاعف برشمردند.
اکنون با توجه به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری «شعارهای هر سال نمایشی و تشریفاتی نیست و طبعاً همه مشکلات را هم حل نمی کند بلکه انگشت اشاره ای است که راه و روش را نشان می دهد» این پرسش اصلی در طلیعه سال جدید قابل طرح است که راهکار عملیاتی شدن همت مضاعف و کار مضاعف چیست و چگونه می توان «زمینه ها»ی آن را عینیت بخشید تا در «عرصه ها»ی مختلف مورد تاکید رهبر معظم انقلاب همت و کار مضاعف متحقق و متجلی بشود؟
بی شک پاسخ به این پرسش کلیدی و پراهمیت نیازمند همفکری حلقه ای از کارشناسان زبده و متعهد در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و... است تا به صورت جزیی و مصداقی راهکارهای عملیاتی شدن همت مضاعف و کار مضاعف را شناسایی و کشف کنند اما این نوشته درصدد است به ذکر برخی از سرنخ های عملیاتی شدن شعار امسال در قالبی کلی و کلان اشاره نماید:
1- قانون گرایی: بدون تردید حرکت در مسیر قانون ضامن پیشرفت و تعالی کشور است و به بیان روشنگرانه رهبر انقلاب «قانون» نرم افزار حرکت عظیم هر کشور است و برای نظام جمهوری اسلامی ایران که راه نوینی را در مقابل بشر گشوده است از اهمیتی بسیار فراوان تر برخوردار می باشد.
اینک که سال جدید سال همت مضاعف و کار مضاعف نام گرفته است توجه روزافزون به اجرای قانون در کشور ضرورتی دوچندان دارد؛ چرا که اگر همت وکار مضاعف در جهت و دالان قانون نباشد نه تنها کار و همتی مضاعف به ثمر ننشسته است بلکه انحرافی مضاعف ایجاد می کند.
سال 89 آغاز اجرای قانون پنج ساله پنجم است و از همین رهگذر مسئولان و دست اندرکاران باید با اهتمام بیشتر و شتاب چند برابر برای رسیدن به سند چشم انداز 1404تلاش کنند. در اجرای قانون و پایبندی به آن تمام دستگاه ها و نهادها باید بدون هیچ گونه توجیهی همتی مضاعف بگمارند که بالطبع نتیجه قانونمندی و عمل به مر قانون از سوی مسئولان و تک تک آحاد ملت ارتباطی درهم تنیده و گره خورده با مقوله همت و کار مضاعف خواهد داشت.
اگر قانون به هر دلیلی توسط نهادها و ارگان های مختلف کشور در هر یک از حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... بطور کامل اجرا نشود قطعاً آفتی جدی بر درخت همت و کار مضاعف خواهد داشت. متأسفانه در سال گذشته که سال «اصلاح الگوی مصرف» نام گرفته بود بی قانونی و قانون گریزی جماعتی باعث گردید که بسیاری از انرژی ها و ظرفیت ها که می توانست صرف «اصلاح الگوی مصرف» شود آنچنان که انتظار می رفت تحقق پیدا نکند و علی رغم پاره ای از اقدامات و تحقیقات مسئولان در سال گذشته همچنان که رهبر انقلاب تاکید فرمودند، تا تحقق اصلاح الگوی مصرف فاصله فراوانی داشته باشیم.
اما امسال که سال همت و کار مضاعف نام گرفته است به وضوح بیانگر این واقعیت است، فتنه ای که از سوی دشمنان بیرونی نظام مدیریت و هدایت می شد اکنون عقیم و ابتر گشته است و ملت بزرگ و انقلابی ایران همچنانکه در سال 88 نمایشگاهی از عزت، اقتدار و بصیرت را در منظر چشم جهانیان به نمایش گذاشتند امسال با همت و کار مضاعف و با قطب نمای قانون، پیشرفت های پی در پی و مستمری را به منصه ظهور خواهند گذاشت.
2-تعامل مضاعف سه قوه با یکدیگر: حرکت انفرادی و جزیره ای قوای سه گانه یا تعامل نامناسب آنها با یکدیگر نتیجه ای جز نابسامانی امور را در پی نخواهد داشت و به تعبیر دیگر تعامل منطقی و مناسب قوای مجریه، مقننه و قضایی با هم می تواند یک خروجی خارق العاده داشته باشد: «اصلاح امور»
از سوی دیگر؛ تا این اصلاح امور متحقق نشود همت و کار مضاعف معنا نمی یابد.
اجازه بدهید برای اینکه بحث کمی ملموس تر و منطبق با شرایط روز باشد به مقوله «هدفمند کردن یارانه ها» اشاره ای کوتاه داشته باشیم.
امسال علاوه بر اینکه آغاز برنامه پنج ساله پنجم در کشور است آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز هست. خب؛ اگر درباره هدفمند کردن یارانه ها مجلس و دولت با یکدیگر همکاری و تعامل مناسبی نداشته باشند آنچه در صحنه عمل اتفاق خواهد افتاد اوضاع بلبشو و درهم و برهمی است که قطعاً با گزاره هدفمندکردن سنخیتی نخواهد داشت و در واقع یک نقض غرض صورت می گیرد چرا که اگر هدف از هدفمند کردن یارانه ها بهبود اوضاع معیشتی طبقات محروم و مستضعف باشد در صورت تعامل نامناسب و عدم همکاری دولت و مجلس بیشترین فشار از اجرای هدفمند کردن یارانه ها بر دوش طبقات مستضعف و پایین دست جامعه خواهد بود.
در همین شرایط فرض کنید قوه قضاییه هم در برخورد با مفاسد اقتصادی و محاکمه دانه درشت ها تنها به وعده و وعید بسنده کند آن وقت معلوم نیست سرنوشت هدفمند کردن یارانه ها چه می شود؟
اما اگر مجلس به دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها کمک نماید و دستگاه قضایی هم از سوی دیگر مفسدان و رانت خواران اقتصادی را که خون اقشار مستضعف را در شیشه کرده اند در چنگ قانون گرفتار نماید به معنی واقعی کلمه کار و همتی در خور تحسین صورت گرفته است.
بنابراین به اقتضای کار و همت مضاعف، قوای قضایی، اجرایی و تقنینی کشور نیز باید تعامل و همکاری مضاعف در قالب یک پیکر واحد را سرلوحه برنامه های کاری خود قرار بدهند.
3-نهادینه شدن فرهنگ همت و کار مضاعف: رهبر معظم انقلاب امسال را در حالی سال همت و کار مضاعف نام نهادند که سال گذشته را سال اصلاح الگوی مصرف نام نهاده بودند و در دو دهه گذشته نیز سال هایی را تحت عناوینی چون؛ «وجدان کاری و انضباط اجتماعی»، «پرهیز از اسراف کاری و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»، «رعایت صرفه جویی»، «اقتدار ملی و اشتغال آفرینی» و نام گذاری کرده بودند؛ و این نام گذاری ها نشان می دهد که «آقا» بر فرهنگ سازی مقوله کار و تلاش، پرهیز از اسراف و اصلاح الگوی مصرف توجه ویژه و شایانی داشته و دارند و امسال را به یکباره سال همت مضاعف و کار مضاعف نام ننهاده اند بلکه در یک فرآیند زمانی این فرهنگ سازی را انجام داده اند و اکنون باید این فرهنگ با برنامه ریزی های مسئولان و همت آحاد ملت نهادینه شود.
ناگفته پیداست که اگر فرهنگ کار و تلاش مضاعف در جامعه نهادینه شود ملت بزرگ ایران می تواند عقب افتادگی دوران طولانی استبداد و دخالت خارجی را جبران نماید.
امروز در صحنه بین المللی مشاهده می شود کشوری چون چین یا ژاپن توانسته اند با کار و تلاش روزافزون بسیاری از فرصت ها و موقعیت های بازارهای کار را در مقیاس جهانی بدست آورند و کشورهای قدرتمند غربی و اروپایی را در مضیقه اقتصادی و تجاری قرار دهند.
کشور چین با نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش روزافزون به همراه برنامه ریزی توانسته است پیشرفت های اقتصادی بزرگی را نصیب خود کند تا آنجا که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند روند رو به رشد پیشرفت های اقتصادی چین به گونه ای است که این کشور در سال 2025 به بزرگ ترین قطب اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد.
نظام جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته ثابت کرده است که به سمت قله های پیشرفت در حرکت است و موفقیت های پی در پی در عرصه های مختلف علمی، فناوری، دفاعی و سیاسی مرهون ایستادگی و تلاش مسئولان و مردم بوده است.
اینک در سال همت و کار مضاعف و در دهه پیشرفت و عدالت جا دارد آحاد ملت که در نظامی اسلامی زندگی می کنند این حدیث پرمعنای امام مجتبی(ع) را نصب العین نمایند که در تلاش و کار و همت به گونه ای باش که انگار تا ابد در دنیا هستی و در وارستگی و دل نبستن به دنیا آنگونه باش که گویی همین فردا از دنیا خواهی رفت.
حسام الدین برومند

منبع : روزنامه کیهان



لیست کل یادداشت های این وبلاگ